DIY A4-tjes-schort

Heb je mijn blog van eergisteren gelezen? Dan weet je dat ik aan een Grote Uitdaging ben begonnen: serieus opruimen. En in mijn opruimtocht kom ik redelijk wat klusprojectjes tegen, klussen die al jaren liggen (Zo was de placemat van laatst ook een hervonden klusproject) en projecten die spontaan ontstaan tijdens het opruimen. .. Nu zijn die laatsten natuurlijk heel slecht voor de voortgang, maar wel leuk!

a4schort1

Ik heb voor mezelf een regel verzonnen voor deze projecten: ik moet ze een week nadat ik ze ben tegengekomen, uitvoeren. Anders gaat het project ongemaakt de vuilniszak in.

Goed, het nieuwe project… Ik kwam een tas vol tafelkleden-samples tegen. Schortjes! Leuk voor kinderfeestjes en als woensdag-DIY. Nu kon ik natuurlijk een kinderschort overtrekken, maar ik bedacht iets waarmee iedereen zonder kinderschort in de buurt, toch een kinderschort-patroon kan bouwen.

a4schort3

Men neme 4 A4-tjes. Leg een rijtje van 3 naast elkaar, met de lange zijdes tegen elkaar. Boven de middelste leg je er nog een, die komt dus met de korte kant tegen de korte kant van de middelste. (Zie je al iets wat op een schort begint te lijken?). Deze laatste (middenboven) vouw je van boven naar beneden in 2-en, knip of scheur af. Zo, nu heb je ook nog een los zakje voor voorop. Plak de a4-tjes aan elkaar en leg ze op de stof naar keuze. Knippen. Naai er voor het nekje zo’n 50 cm keperband aan de bovenkant tegenaan en voor de zijflappen aan beide kanten 75 cm keperband. Zo kan de kleine kok aan de voorkant zelf een strik maken.

Het prototype op de foto’s is van tafelzeil gemaakt en valt daarom niet zo soepel, komende dagen ga ik er ook nog een paar maken van het acryl-gecoate katoen. Wordt vervolgd dus… Klus-ze!

Over tfockens

Hi, nice to meet you! My name is Titia. I'm mother of two girls (2007, 2009) and married to Manthijs. I used to be in 'communications and PR' and still am, but now on a free lance base, but most time I spend on my table fashion web shop and blog(s). Go take a look: http://www.kleuroptafel.nl (Kleuroptafel means color on the table in Dutch) On this blog I write about table fashion and other beautiful things in life I come across. I hope you enjoy what I write about, please feel free to leave a comment!
Dit bericht werd geplaatst in achter de schermen, Dagelijks leven, DIY, Kinderen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

